CARTA ORGANISASI PANITIA MPV - PENJAGAAN MUKA DAN DANDANAN RAMBUT




GURU PENOLONG KANAN AKADEMIK

EN. AKASHAH BIN ISMAIL




KETUA BIDANG TEKNIK DAN VOKASIONAL

PN. FADHILAH BT HASHIM



KETUA PANITIA MPV

PN YUSRINA HANIM BT MOHD YUNUS









SEJARAH MATA PELAJARAN VOKASIONAL



Mengikut Charles A. Bennet di dalam bukunya ‘History of Manual and Industrial Education’ orang pertama memulakan pendidikan vokasional ialah Jhon Hunny Pestalozzi. Beliaulah juga orang pertama memulakan apa yang dipanggil ‘The Beginning of Manual Training’. Pestalozzi dilahirkan di Switzerland pada tahun 1746.


Selepas beliau mengasaskannya, pendidikan vokasional terus berkembang dengan pesatnya. Pada 1751 Akademi Franklin dibuka bagi tujuan melatih pelajar dalam bidang pendidikan vokasional. Dalam tahun 1751, Harace Mana dipilih sebagai Pengetua Collage Antioch di USA. Beliau merupakan orang yang bertanggungjawab memperkembangkan pendidikan vokasional khususnya di Ohio dan Amerika amnya.


Dari tahun 1800-1900, banyak pusat-pusat latihan vokasional berkembang dengan baik di Amerika mahu pun di Eropah. Di antara pusat-pusat pendidikan yang penting termasuklah ‘Franklin Institute’, Manylud Institute’ dan lain-lain.


Perkembangan pendidikan vokasional di Amerika bolehlah dikatakan agak pesat tetapi tidak mempunyai pengawalan pusat. Dengan itu perkembangannya agak tidak seimbang di antara satu negeri dengan satu negeri. Begitu juga dengan perkembangan pendidikan vokasional di Eropah.


Dalam tahun 1827, Pestalozzi telah meninggal dunia. Pada kacamata orang-orang barat beliau merupakan ’ father of manual traning’. Mengikut Pestalozzi ’ there are two ways of instructing, either we go from words to think or from think to words. Mine is the second one”.


Di Amerika pada tahun 1862, AKta Moril diluluskan oleh kongres. Akta ini dahulunya mahukan setiap negeri menubuhkan satu maktab bagi tujuan pembelajaran matapelajaran vokasional.


Selepas tahun 1900, banyaklah perubahan positif yang telah berlaku di dalam perkembangan pendidikan vokasional baik di Amerika dan Eropah. Bukan setakat itu sahaja, malahan perkembangannya turut meliputi Asia


PENGENALAN KEPADA MATA PELAJARAN VOKASIONAL